23 maj 2008

Datorspel och konst

Jag fick en inbjudan till Mötesplats Stockholm häromdagen eftersom de arrangerade diskussion och mingel kring och med datorspelsbranschen. Mötesplats Stockholm är ett närverk som då och då arrangerar träffar med olika teman, för att personer från näringslivet ska få träffa personer från kulturlivet. Den här gången handlade kvällen om hur designers, musiker och dramaturger kan bidra till utvecklingen av spelbranschen.

Egentligen lät det inte särskilt intressant, men jag tänkte att eftersom någon jag inte känner alls har haft den goda smaken att tänka på Sverok och bjuda in mig så anmälde jag mig! Och igår var jag där. Till en början bjöds det på vin och ostbricka, någonting jag principiellt är emot men det var trevligt, med mingel. Det såg ut att mest vara halvuppklädda kontorsjeppar där och en och annan kille som stack ut lite mer i gamerklädsel. Inte ens gamerkillen jag pratade med, som var där av ingen annan anledning än att han spelar spel, kände till Sverok så jag tror att vi har väldigt mycket att jobba med när det gäller varumärke.

Programmet inleddes sedan med lite prat från en kille som gjort en dokumentär om människorna som köade till GTA4. Det var rätt kul, han hade tagit lite coola foton och spelade upp ett par ljudklipp. Därefter gick kvällen över i en paneldebatt som jag tyvärr tyckte var betydligt tråkigare. Några personer från olika sammanhang diskuterade frågor relaterade till datorspel och konst. Är datorspel konst? Ja, det verkade alla vara överrens om redan från början, så hela debatten kändes tämligen utarmad. I övrigt tror jag att frågorna, och svaren, låg på en så hög nivå att de mindre spelvana åhörarna inte kunde ta till sig särskilt mycket av debatten. "Hur många procent kvinnor är det som spelar?" blev en av följdfrågorna (notera relevansen till ämnet), och ett ifrågasättande mummel hördes från många håll när svaret blev att det är nära hälften.

Sammanfattningsvis kändes evenemanget inte särskilt givande. Men det är såklart roligt att datorspel räknas in i en serie kulturformer som är värda att debattera kring!

2 kommentarer:

Wilhelm Raab sa...

Aahahaha, datorspel är inte konst, det är hysteri, ju. ;-)

Hur menade de att datorspel är konst? Själva skapandet kan måhända vara klassat som konst, men jag skulle inte säga att spelandet är konst, så i vilken aspekt såg de i panelen på datorspel egentligen? Är det spelande som är det viktiga eller är det att skapa spelen? Vad är konst, är givetvis frågan i slutändan, men den frågan är så trist.

Anonym sa...

Men blir inte konst utan åskådare helt meningslös? Spelarna fyller samma funktion som besökarna på mer passiva medium, som museer och gallerier.