30 juni 2008

Hobbygrenar inom Sverok

I helgen var det styrelsemöte och hela styrelsen samlades på kansliet tillsammans med en från valberedningen och en gäst från Skåne. Mötet gick smidigt och bestod till stor del av rapporter från olika aktuella projekt och efter mötet bjöd våran älskvärda skåning Niklas på mat som han lagat medan vi andra satt och mötade oss. Efter mötet passade vi även på att arbeta med distriktstidningen som förhoppningsvis kan gå i tryck i veckan.

Att träffa styrelsen får en lätta att tänka på vilka olika hobbygrenar som finns inom förbundet och hur de är representerade mellan de jag känner. Om man ser bakåt i tiden har t.ex. Stockholmstyrelsen till stor del bestått av lajvare, medan den i år innehåller mest figurspelare och lite brädspel och lajv. Själv skulle jag klassa mig lite som en allt i allo. Kom i kontakt med Sverok via rollspel, men sedan dess sysslat en del med brädspel, lajv, datorspel, provat kortspel osv. De senaste dagarna har jag även testat att måla figurer. Var kul, dock skulle jag aldrig orka måla en hel Warhammerarme.

Men om man ser lite vidare är det en rätt stor övervikt på brädspelare, troligen för att det är en hobby som inte kräver så mycket för att hålla på med det, speciellt inte om man bor i Stockholm och har tillgång till flera lokaler med brädspel och massa brädspelare. Hittar även rätt många rollspelare, lajvare och figurspelare. Sen får man inte glömma en annan hobby som en stor del av min bekantskapskrets sysslar med och det är konvent. Där finns det två stora grupper, de som åker på renodlade spelkonvent och de som åker på det mindre spelcentrerade mangakonventen. Konventande är dock inget de flesta gör året om utan är mer något man åker på ett par gånger om året. Sen har vi datorspelarna, de syns inte lika tydligt som de andra jag nämnt tidigare och personligen märker jag mest av dem i form av cs-spelare som frågar om föreningssaker i Sverok-ircen, vilket är lite trist. Dock kan jag konstatera att jag inte känner specielt många som aktivt utövar kortspel, airsoft och paintboll. De två sistnämnda förmodligen för att det är två hobbygrenar så är relativt komplicerade att utöva och att jag inte känner till några föreningar i trakten som utövar det.

Som Sverokaktiv så kan man inte heller missa en sista stor grupp med människor inom Sverok som jag också är en del av. Den kan lätt glömmas bort och bör inte ta för stor plats då den inte är hobbyrelaterad, utan består av de som istället för att spela spel sitter på möten och sysslar med saker som administration, skötande av organisationen, arbetsgrupper, byråkrati, osv.

Här får ni en bild på en figur jag målat.

Inga kommentarer: