28 april 2008

Riksmötet - There and back again

Jag är trött och nyss hemkommen från Sveroks riksmöte. Det har varit en otroligt trevlig och givande helg som gått alldeles för fort. Egentligen tjuvstartade festligheterna redan i torsdags när jag, Sara, kotte, Fredrik och Thor spenderade en kanslikväll med att måla stadshustornet på en limegrön banderoll. Till detta tillverkades också en större mängd "Jag stödjer Sverok Stockholm"-knappar (tack till John för motivet, stadshustorn i hjärta) samt en "Vem är du mest lik: Nina eller förbundsstyrelsen? Testa dig själv!"-presentation av min verksamhetsplan.

På riksmötet gjorde jag mycket kul, men framförallt det här:

  • Fick igenom en bra verksamhetsplan
  • Vann alkoholpolicyn
  • Spelade bort sju tårtor i en Fluxx-duell
Tårtpunkten är nog det som är mest angeläget för distriktet så jag ska börja med att berätta om den. Under lördagskvällen hade vi en finare middag, trerätters och lite pampigt sådär. Flera personer höll fina tacktal till andra förbundsaktiva. Det var lite för smörigt att sitta och lyssna på tyckte jag, så jag ställde mig upp och höll ett tämligen improviserat tal om hur Sverok Stockholm är förbundets ledstjärna. Jag påtalade också bristen i att förbundsstyrelsen inte ser vår storhet, och utmanade Aimée (förbundsordförande) på en duell i Fluxx. Insatsen från vår sida var att baka sju tårtor utan potatismos till förbundsstyrelsen. Deras insats var att ha limegröna gardiner på det blivande förbundskansliet, till kanslisternas fasa.

De antog utmaningen och klockan 23:00 möttes vi i lobbyn för att spela det mest ödesdigra Fluxxpartiet i Sveroks historia. De tappra kämparna var jag, kotte och Alex iförda Stockholms profilfärg. De vi stod upp emot var de lömska Aimée, Jesper och Maria. Emil bidrog med en oöppnad Fluxx-lek för att säkerställa att inget fusk hade begåtts. Kampen var lång, hård och ofta hjärndöd men efter många svängningar i poängställningen blev vi tyvärr tvungna att acceptera en förlust. Men oroa er inte: kampen fortsätter! Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att försvara distriktets ära!

Till min hjälp i att leva upp till detta löfte har jag dessutom mitt nya redskap: ordförandesläggan, för tunga beslut. En 20-årspresent från några goda vänner, som även denna delades ut under middagen.

När det gäller själva riksmötet så var det en väldigt intressant historia. Det första jag möttes av när jag kom till möteslokalen var att de skippat de tämligen standardiserade bänkraderna till förmån för stolar i cirkelformation. Med ett talargolv i mitten kändes det betydligt trevligare än den formellare varianten med talarstol längst fram. Mycket bra initiativ! Tyvärr hade det vissa praktiska problem, såsom avsaknaden av bord eller att presidiet inte hade lika bra överblick.

Som komplement till den vanliga plenumdebatten infördes det även fria diskussioner. Mötesdeltagarna hade möjlighet att under ett par timmars tid vandra mellan åtta olika moderatorledda diskussionsgrupper som behandlade olika ämnen ur dagordningen. Jag måste erkänna att jag var skeptisk till detta i början, men så här i efterhand tror jag att det var jättebra och nyttigt för Sverok! Vi är duktiga på att babbla i vanliga fall, men här hade vi även lite press på oss att göra konkreta förslag av alla idéer. Och att ha större delen av alla yrkanden lagda redan innan plenumdebatten var ett stort plus!

Tyvärr hann jag själv inte delta i så många diskussioner. Jag inledde passet med att föredra min verksamhetsplan inför en liten grupp åhörare. Det blev mycket fokus på skillnaderna mellan mitt konkreta och förbundsstyrelsens fluffiga förslag, och fördelarna och nackdelarna med de olika varianterna. Inte så konstruktivt tyvärr! Jag hade hoppats att det skulle dyka upp fler nya idéer - inte bara ja/nej-kommentarer. Syftet med att lägga ett alternativt förslag var ändå främst att väcka diskussion, inte att själv bestämma innehållet... Det är ändå inte jag som ska arbeta med det! Hursomhelst slutade diskussionspasset med att jag och Aimée blev ivägskickade för att prata på egen hand istället.

Vi satte oss helt enkelt och skrev om verksamhetsplanen. Vårt nya förslag var lite av en kompromisslösning: väldigt mycket flufftext togs bort, jag fick med alla de mål jag tyckte var viktiga och jag fick in föreningsutveckling som ett fokusområde. Bra jobbat! Förbundsstyrelsen å sin sida fick behålla spel för alla som ett fokusområde och vi bestämde oss för att istället peta internorganisation från den listan. När vi lagt fram vårt färdiga förslag kom det inte helt oväntat ett gäng synpunkter från Staffan, varav vi jämkade oss med de flesta. Under debatten valde Sven att lyfta mitt ursprungliga förslag, vilket jag inte hade någonting emot (win-win-situation för mig eftersom jag nu stod bakom och var nöjd med båda alternativen) men detta fick inget större gensvar bland ombuden.

I övrigt hände det inte så mycket anmärkningsvärt under mötet för min del. Mitt förslag på alkoholpolicy (som var en nedbantad version av styrelsens) klubbades igenom, vilket var lite roligt eftersom det är en fråga jag egentligen är totalt ointresserad av. Men kul att det kunde vara andra till hjälp i diskussionen! Nu känner jag att jag är lite för trött för det här, men det är möjligt att det blir fler inlägg på riksmötestemat för min del!

Inga kommentarer: