16 juni 2008

Dreamhack får det att fukta till i kallingarna

Just nu pågår Dreamhack, världens största datorfestival. Med tio tusen deltagare är det inte bara ett populärt evenemang bland spelare utan också ett lockande reklamtillfälle för företag och organisationer.

- Den här målgruppen får det att fukta till i kallingarna på folk, säger Dreamhacks vd, Robert Ohlén. (DN)

Jag kan tyvärr inte påstå att jag känner detsamma när det gäller tonårskillar som suttit fyra dygn framför en dator utan att duscha, men en uppsjö av företag finns på plats. Främst dator- och internetrelaterade sådana, men även lite mer kreativa organisationer som Försvarsmakten är med och lockar nördar. Nytt för i år är att Skatteverket har en egen monter. Ärligt talat låter det skittråkigt, men jag hoppas ändå att några av distriktets föreningar passade på att besöka dem. Vi har ett gäng medlemsföreningar som ofta ägnar sig åt att hålla turneringar i olika onlinespel och skattereglerna kring priser och prispengar är inte helt enkla.

När det gäller onlineföreningar så var jag på möte med Nätkraft idag. Det är Sveroks projekt för att främja internetbaserad organisering, en föreningsform som står för en inte helt oansenlig andel av Sveroks medlemmar. Idag var det ett öppet möte där flera andra ungdomsorganisationer deltog. Ämnet för dagen var mötesprogramvara och det långsiktiga målet är alltså att ta fram ett program som ska göra det enkelt att hålla (och delta i) demokratiska möten över internet. Någonting som alla var överrens om att det finns ett behov av. Tyvärr är det sällan brist på idéer och vilja att försöka utan det är på pengafronten det tar stopp. Jag hoppas verkligen att det går att lösa finansieringsbiten när det gäller detta, för programmet riskerar att landa på en bra bit över en miljon kronor i utvecklingskostnad.

På mötet träffade jag också två killar som är ledande i en av distriktets större föreningar, FaxZup. Väldigt roligt eftersom jag bara haft kontakt med dem över IRC innan! Jag kan ofta känna mig lite bitter över Counter Strike-föreningar eftersom de ofta visar upp en betydligt mer krävande ägandementalitet än jag sett i några andra delar av Sverok, men några av dem är riktigt bra. Jag hoppas att de med tiden kan smitta av sig och vara goda förebilder för de andra!

Inga kommentarer: