19 augusti 2008

Lugnet före och efter stormen

De senaste tre veckorna har varit väldigt Sverokintensiva. Därför har det varit otroligt skönt att ha tre lugna dagar såhär innan skolan börjar. Det kommer att bli tungt. Jag har aldrig någonsin haft en heltidssysselsättning, så innerst inne hoppas jag att högskoleheltid är lika lite heltid som gymnasiet var. Mer än så har jag inte tid med! Annars har jag nog tagit mig vatten över huvudet nu, genom att leka distriktsordförande, drivande i ett par arbetsgrupper på förbundsnivå, inblandad i ett par fristående projekt och med vissa än så länge hemliga planer i rullning utöver det. Och var är det jag brukar skära ner när det blir ont om tid och ork?

Tyvärr inte i de ideella engagemangen, så skolan kommer nog få ta en del stryk den här gången också! Ni får be för att jag är en naturbegåvning som kan slappa mig igenom det =)

Men nog om framtiden (aka. morgondagen)... Efter ett par rejält hektiskta och ångestladdade dagar med Zworq i början av augusti for vi iväg på Expedition Gotland. En mycket intressant resa till distriktets utpost i öst! Övervakade av en representant från förbundsstyrelsen har vi bondat, diskuterat, träffat medlemmar, diskuterat ännu mer, lagat mat, upptäckt varandras goda, dåliga och håriga sidor, tittat på pirater, tagit stora beslut, gått på viktiga möten och druckit te. Dessutom åt vi tårta. Jag åt även en bit kladdkaka.

Det var en väldigt intensiv resa, och en ganska tung sådan om man som jag inte är något jättefan av att umgås med många personer dygnet runt i flera dagar. Speciellt inte högljudda sådana, vilket ett par av oss tyvärr är ganska ofta. Men på det stor
a hela fungerade det väldigt bra och var mycket givande - både för oss som grupp och för distriktet som helhet. För första gången känner jag att jag har fått en ganska bra bild av vad det är för människor jag har att arbeta med, och det kommer att göra det mycket lättare för mig att lämna över ansvar och arbetsuppgifter.

Jag är väldigt glad över årets styrelse - den är stabil och har en hel del verkställande kapacitet, även om vi nog också lyckas gå varandra på nerverna en hel del.

Bara ett par dagar efter att vi kommit hem drog Ung08-festivalen igång. Tack vare SUS hade vi möjlighet att vara där varje dag, utan att behöva betala någonting för ytan. Vi hade gott om plats, betydligt mer än jag trodde när jag först fick det beskrivet för mig, och jag tror att vi hade den bästa monteraktivitet jag någonsin sett i Sverok-sammanhang.

Vi byggde pärlplattor.

Genialiskt! Det fick besökarna att sitta ner och pyssla en stund, istället för att bara roffa åt sig gratismaterial och fly sin väg. Dessutom fick de någonting att ta med sig hem. Någonting de lagt ner tid på och som jag därför inte tror hamnade i soptunnan i första laget. För att sätta en spelprägel på det hela hade vi med oss utskrivna tv-spelsmotiv som fungerad
e som mallar, vilket i stort sett alla besökare valde att använda sig av.

Vi byggde även tv-spelsgubbar av klippa-och-klistramodell. Populärt och billigt!


Under lördagen skulle vi ha haft figurmålning, men tyvärr var vi som så ofta ute i lite sista minuten, så det hanns inte med att få tag på sponsring där, och figurer är dyrt. Så det blev tre dagar pärlplattor, men ingen som klagade på det. (Utom möjligen John som kände sig lite lurad, och Björn som jobbar på dagis och hade velat ha lite mer omväxling). Två av dagarna lät vi däremot föreningen Highscore ta plats i tältet istället för oss för att arrangera TV-spelsturneringar. Tyvärr var jag inte där någonting då, men de själva verkade väldigt nöjda med sin vistelse!






















































Fler bilder från både Expedition Gotland och Ung08 hittar du här!

1 kommentar:

Anonym sa...

*le* Lite lurad var man men det blidde najs iaf .. Men det hade vart trevligt och pyssla med smågubbar återigen...